Är det titeln som gör det?

Mot väggen i en hiss har nu varit ute i drygt fem dagar och har redan tagit sig in på förstasidan av mest populära böcker i kategorin noveller på Elibs hemsida för anslutna bibliotek. Placeringen varierar beroende på i vilket län man kollar, i Norrbotten finns det av någon för mig okänd anledning färre noveller, så där ligger alla mina tre bra till, i Skåne och i mitten av landet ser det mer lika ut.

Jag glömde en grej i garaget ligger bäst till, vilket kanske inte är så konstigt eftersom den har varit ute längst. Hunden, fisken och kamelen har däremot inte lyckats lika bra. En anledning till det tror jag beror på att den kom ut mitt i bokrean och just när många runtom i landet fick fint vårväder. Dessutom var det många andra böcker som släpptes samma dag, så den syntes inte så länge bland nyheterna. En annan anledning kan vara att titeln är lite svårtolkad eller att omslaget inte visar några ansikten.

Jag spekulerar naturligtvis, i själva verket har jag ingen aning. Men jag undrar ändå varför just novell tre har gjort en sådan rusning? Var det precis rätt tajming, var det inte många andra böcker som kom ut precis samtidigt? Eller beror det på den heta titeln och den ännu hetare baksidestexten?

Från början hette novellen något mycket mildare, men så fick jag ett ryck och ville ha en mer provocerande titel som passade in bland de andra i serien. Jag kan berätta att jag har ångrat mig både en och två gånger. Jag har tänkt att den är för pang på och för avslöjande, men kanske sticker den ut tillräckligt mycket för att synas?

Novell fyra heter Det har alltid varit du vilket låter betydligt mer romantiskt. Det ska bli spännande att se vilket mottagande den kommer att få.

8 thoughts on “Är det titeln som gör det?

    • Jag har ingen statistik utan kollar bara på listorna så det säger egentligen inte så mycket. Det kanske räcker med ett eller två lån för att hamna på förstasidan i novellkategorin, men jag är ändå glad över att finnas där för då syns man ju mer än om man ligger längre bak 🙂

      Like

  1. Det här är intressant, tycker jag, för titeln (tillsammans med framsidan) är det första man ser. Att sätta en bra titel är dessutom inte helt lätt alla gånger. Min första novell fick det latinska namnet, men vi får se om de övriga novellerna följer det mönstret. Din “Mot väggen i i en hiss”, säger mycket om innehållet och man blir nyfiken att läsa. Precis som det ska vara. Det är en bra titel 🙂

    Like

    • Ja, jag tror både titel och omslag är viktiga. De ska ge rätt intryck och man ska redan från början ana vilken slags text det är. Jag gillar när man tänker till lite extra och det är ju snyggt om titlarna dessutom matchar varandra när man skriver en serie. När jag förstod vad din titel innebar så tycker jag att den var väldigt bra och finurlig! 🙂
      Tack för att du säger det, jag har känt mig tveksam till titeln många gånger! Tänkt att den kanske var lite för mycket …

      Like

  2. Pingback: Klättrar på listan | Iza Melody Frost

Leave a comment